Pratite nas na FejsbukuPratite nas na InstagramuPratite nas na YouTube

Dobrodošli na portal Šabac 24/7 - Vaša najbrža veza sa vestima iz samog grada, Mačve i cele Srbije!

KULTURNI CENTAR ŠABAC: U TOKU IZLOŽBA „POSLEDICE“

Kultura, Mačva
433946489 390236723900678 4678324496974528331 N

Ana Acan

Izložba slika „Posledice“ autora Saše Marjanovića i Bratislava Radovanovića traje sve do 05. aprila u Galeriji šabačkog Kulturnog centra.

VOJISLAV KARANOVIĆ – ZATALASANI SVET

Rutina je postala temelj naše životne filozofije, a navika najsigurniji zaklon. Verujemo da jedino na glatkoj površini sveta, kao Narcis na glatkoj površini vode, možemo ugledati odraz vlastitog lika. Ali, sebe tu ipak ne vidimo. Jer svet nije ravan i gladak, on se neprestano talasa, stalno je u pokretu. Tek tu, na toj neravnoj, uznemirenoj i zatalasanoj površini sveta, mi možemo da vidimo odraz vlastitog lika. Nešto slično sugerišu nam i novi radovi Saše Marjanovića. Prelivi u nijansama sivih i tamnih tonova talasa sugerišu prisustvo opasnosti koja se nadvila nad naš svet. Ovi radovi mogu u svest da prizovu slike nafte koja je iz tankera izlivena u okean, pri čemu senka apkaliptičke slutnje lebdi nad čitavim prizorom. A u radu u kome dominiraju zlatni i bakarni tonovi, može se javiti slika u vodu izlivenih otpadaka koji nastaju nakon filtriranja rude bakra, cinka i olova.

433960303 390237007233983 8338794410815603053 N

Ovim slikama Marjanović je prizvao i svet vlastitog detinjstva provedenog u Majdanpeku, gde je na površini reke Pek mogao da posmatra prizore nalik ovim slikama. Pored priče o zagađenju prirode, koja pokazuje da je umetnik svestan težine ekoloških izozova sa kojima je suočen moderni čovek možemo ovde videti i pokušaj da se sećanjem oživi neki prošli trenutak. Reč „svet“ u izvrnutom obliku (kao da je odražena u ogledalu) na srpskom, engleskom, nemačkom i kineskom jeziku, služi kao neka vrsta svoda ovim ustalasanim površinama, i ona asocijacije upućuje u različitim pravcima. Naš svet, tradicija i kultura, a reč je najjači njihov simbol i sami bivaju izvitopereni i pomereni.

433974122 390236973900653 96034574853999587 N

Umetnik kao da sugeriše da ne samo svet, nego ni naša svest, pa ni znakovi koji tu svest određuju, nisu nikada umireni. Uvek su u nestabilnosti, pokretu, večitom talasanju. Ono što je tek odraz u nečemu, i samo postaje ono što nešto drugo odražava. Svet je odražen u svesti, ali i svest u svetu. Sve je u pokretu, odnosno, sve je pokret.

433920138 390236773900673 6316405813303826979 N

Dinamičkoj strukturi slika, rađenih kombinovanom tehnikom grafita i akrilika, uljanim bojama i drugim materijalima, doprinosi i asocijacija na čudesnu i neuhvatljivu igru elemenata. Talasi uhvaćeni na ovim radovima u svest prizivaju slike uzburkane vodene površine, ali i postojanje vetra koji te talase stvara; odsustvovo obale u svesti budi misao na zemlju; svetlost razlivena po površini talasa u igru uvodi jedan vatreni element. Imamo tu, dakle, elemente vode, vatre, zemlje i vazduha. Spajanje i preplitanje ovih elemenata dato je na ovim radovima u vidu jedne autentične umetničke razigranosti, koja se na trenutke otvara ka horizontu tamnog zanosa i melanholije, a na trenutke stupa u prostor čiste igre i stvaralačke radosti. Odsustvo ljudske figure, ne tako često u Marjanovićevim radovima, ovde sadrži jaku sugestiju da je na radovima zapravo prikazan čovekov pogled na svet, način na koji on svet vidi i doživljava. Čovek je ovde prisutan ne kao figura na slici, nego kao svest koja svet doživljava kao polje neprekidne figuacije.

431543133 390236813900669 4970999064486089520 N

Biti okrenut drugom, u drugom tražiti vlastiti lik, želeti ne samo odraz vlastitog tela nego i duše, to je u osnovi svakog, pa i umetničkog rasta. Lepo svedočanstvo o tome pružaju nam novi likovni radovi Saše Marjanovića.

433916454 390236950567322 4188880646038455237 N

Slike koje potpisuje Bratislav Radovanović nisu samo vizuelni prikaz; one su duboka i snažna apoteoza pesničkog pitanja koje nas sve muči: „šta je čovek, a mora biti čovek“. Kroz svoj rad, Radovanović nas vodi u ambijent razrušenih i napuštenih fabrika, koje postaju snažna metafora razorenog prostora bivše Jugoslavije. Ovi likovi, gubitnici u tranziciji iz industrijskog u post-postmoderno društvo, u dobu dominacije veštačke inteligencije i robotizacije, još uvek teže ljudskosti. Njihove figure kao da odjekuju Radovanovićevu poruku: čovek mora biti čovek. Scene lobotomije na zarđalim strugovima nisu samo bolan prikaz; one predskazuju da je ljudsko na izmaku, da nam dehumanizovani svet uzima i ono malo duše što je preostalo.

434052420 390236923900658 1996948395186133359 N

Radovanović ne staje tu. Na slici “Pokretna traka“i, radnice u plavim mantilima obavljaju svoj posao bez osećaja smisla, potonule u monotoniju. A davno je filozof rekao da zivot prestaje gubitkom smila, I da smisao treba osvajati svaki dan. Na sledećoj slici „JU“, umetnik ironičnim otklonom prevazilazi patetiku. Bošova nalepnica, kao prikaz velike nemačke firme, sada nosi akronim JU, simbol zemlje koja više ne postoji. Autor kao da nam saopstava da upravo ta druga zemlja, je učestvovala u JU-razaranju.

433946489 390236723900678 4678324496974528331 N

Na kraju, ciklus se završava slikom „časa sreće“, gde se u istom ambijentu porušenih iluzija i izneverenih nadanja nalaze tri radnice u plavim mantilima, koje podignutim flašama nazdravljaju. Njihov toast je enigma: da li nazdravljaju svome usudu, neizvesnoj budućnosti, ili nečemu dubljem i neizrecivom? Radovanovićeva dela su mnogo više od slika; ona su odraz naše kolektivne duše, pitanje koje postavlja i ogledalo u koje nas tera da pogledamo. U svakom potezu četkice oseća se univerzalnost, žudnja za razumevanjem, i hrabrost da se suočimo sa pitanjima koja su često previše bolna da bi se postavila.

Vojislav Karanović

 

 

Pročitajte još: